Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Siergiej: Długa lista portowych inwestycji

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Autor:

sg

Data publikacji:
07-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Siergiej: Długa lista portowych inwestycji
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście; fot. ZMPSiŚ
Porty w Szczecinie i Świnoujściu inwestują miliony w infrastrukturę. Powstają nowe terminale przeładunkowe i nabrzeże, inne są modernizowane. Sieć kolejowa i drogowa jest w trakcie przebudowy. O obecnych inwestycjach i planach portu na przyszłość mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście.

Rynek Infrastruktury: W kwietniu w szczecińskim porcie otwarto terminal kontenerowy DB Port Szczecin,  1,5 miesiąca później - nowego terminala siarkowego spółki Metraco. Co te inwestycje oznaczają dla portu?

Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście: Uruchomienie nowego terminalu kontenerowego na nb. Fińskim zdecydowanie poprawiło standard obsługi kontenerów w porcie w Szczecinie. Daje to nadzieję na wzrost przeładunków i pozyskanie nowych połączeń żeglugowych, zarówno w ruchu dowozowym z portów bazowych Hamburga, Bremerhaven i Rotterdamu, jak i w ruchu intra europejskim.

Otwarcie nowego terminalu firmy KGHM Metraco, przeznaczonego do przeładunku kwasu siarkowego w relacji eksportowej – przy tym warto podkreślić, że jedynego takiego w Polsce i najnowocześniejszego w Europie - przysporzy portowi w Szczecinie dodatkowe 200 tys. ton ładunku rocznie, a także niewątpliwie podniesie rangę i atrakcyjność portu - zarówno dla gestorów ładunków, jak i potencjalnych inwestorów.

 

Dla Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście uruchomienie terminalu to ukoronowanie aktywnego uczestnictwa ZMPSiŚ  w przygotowaniu infrastruktury pod przeładunki na nowych nabrzeżach oraz poprzez dostosowywanie istniejących nabrzeży do obsługi wszystkich ładunków. Inwestycja ta była efektem dążenia Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście do przyciągnięcia inwestorów zainteresowanych finansowaniem, budową i eksploatacją terminali, a także tworzeniem przemysłu przyportowego oraz oferowanego wsparcia Spółki dla inwestycji związanych z obrotem morskim, realizowanym przez porty w Szczecinie i Świnoujściu. Wsparcie to dotyczy przede wszystkim zapewnienia infrastruktury dostępu zarówno od strony wody (baseny portowe, nabrzeża), jak i lądu (dojazd drogowy, kolejowy), a także dostarczenia infrastruktury technicznej (sieć elektryczna, teleinformatyczna, wodociągi, kanalizacja itd.).

Poprzez uruchomienie kolejnych terminali na terenach portowych, możemy pokazać potencjalnym klientom, że nasza oferta inwestycyjna jest bardzo atrakcyjna i konkurencyjna.

 

Jakie inne inwestycje powstaną w najbliższym czasie?
 

W najbliższych latach ZMPSiŚ planuje inwestycje o łącznej wartości prawie 700 mln zł. Znaczna część środków pochodzić będzie z UE.

Obecnie kontynuujemy rozpoczętą w ubiegłym roku kompleksową modernizację infrastruktury drogowej i kolejowej w obu portach. Do 2013 roku zmodernizowanych zostanie prawie 36 kilometrów torów i ponad 8 kilometrów dróg.

Bardzo ważną inwestycją w porcie w Szczecinie jest budowa nabrzeża Niemieckiego i modernizacja nabrzeża Zbożowego, polegająca na wydłużeniu nabrzeża w kierunku północnym, co w efekcie pozwoli na zwiększenie wydajności przeładunkowej przy elewatorze oraz stworzy komfortowe warunki postoju statków. Jest to ważne szczególnie teraz, gdy nasze porty stają się ważnymi centrami przeładunkowymi towarów rolno-spożywczych na Bałtyku.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom armatorów, którzy zamierzają wprowadzać do eksploatacji coraz większe jednostki, ZMPSiŚ przygotowuje się także do budowy nowego stanowiska promowego w terminalu w Świnoujściu, które będzie obsługiwać statki o długości przekraczającej 200 m.

Bez wątpienia największym przedsięwzięciem inwestycyjnym, w którym uczestniczymy, jest kontynuacja budowy terminalu LNG w tworzonym porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Do końca tego roku planuje się zakończenie tej części projektu, za którą odpowiada ZMPSiŚ, a więc budowy nabrzeża do obsługi gazowców. Pierwszy statek spodziewany jest w terminalu LNG w połowie 2014 roku.

W kontekście rozwoju portów istotne są także wspólne przedsięwzięcia podejmowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście wraz ze spółkami przeładunkowymi. Do takich należy zaliczyć wspomnianą wcześniej inwestycję ZMPSiŚ oraz spółki DB Port Szczecin związaną z budową otwartego niedawno terminalu kontenerowego.
 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Koło zyska powiatową obwodnicę

Drogi i autostrady

Koło zyska powiatową obwodnicę

Elżbieta Pałys 29 sierpnia 2023

Gdańsk. Wiadomo kto przebuduje drogi do portu

Intermodal i logistyka

Jak LOT zarobi miliard złotych? Dwie recepty prezesa Fijoła

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5